Muzeum traktorů a zemědělské techniky Chotouň

 

 

 

Historické traktory

Název traktor vznikl z latinskéhotrapere (táhnout) pro stroj sloužící k tahu, během jeho vývoje ale začal sloužit také k nesení, tlačení a pohonu celé řady zemědělských strojů. Má obvykle 4 kola, existují ovšem i pásové traktory. Poháněn je převážně diselovým motorem a přizpůsoben provozu a pohybu v náročném terénu. Na zádi traktoru (někdy i na přídi) může být umístěno tříbodové hydraulické zařízení, na které je možno upnout další příslušenství. V zadní části se nachází vývodová hřídel předávající točivý moment motoru traktoru zapřaženým zařízením. Tato hřídel se u některých traktorů může nacházet i vpředu. Odhaduje se, že na Zemi pracuje přes 25 milionů traktorů, odhadovaný počet traktorů v Česku je asi 95.000.

Předchůdcem traktoru byla lokomobila. Zemědělské traktory mají svůj počátek v 19. století v souvislosti s prvními pokusy o využití zdokonaleného parního stroje pro zemědělské práce. První prakticky použitelný traktor se spalovacím motorem byl sestrojen americkými konstruktéry v USA v roce 1901. V první polovině dvacátých let tohoto století byly položeny základy traktorového průmyslu v Čechách. S montáží traktorů modernější koncepce započaly Škodovy závody v Plzni v roce 1926. K dalším českým firmám, které koncem 20. let začaly vyrábět traktory patřily Českomoravská - Kolben – Daněk, továrna Wichterle - Kovařík (WIKOV) v Prostějově a podnik Svoboda Kosmonosy.

Svoboda Kosmonosy

Firma Svoboda motor Kosmonosy u Mladé Boleslavi vznikla ve dvacátých letech 20. století a zabývala se výrobou stacionárních spalovacích motorů, elektrických strojů a zemědělských strojů. V roce 1034 představila na Národní zemědělské výstavě traktory jednoduché konstrukce ve výkonové řadě 5, 7 a 10 koní. Traktory s označením Svoboda DK (diesel car) 5 a 7 byly postaveny pouze na tříkolovém podvozku. Svoboda DK 10 byl již čtyřkolý, ale s velmi nezvykle řešenou přední nápravou, která se po vzoru kočárových podvozků natáčela celá.

Pro svůj bezporuchový a laciný provoz a především díky své nízké pořizovací ceně se stal tento traktor velmi populárním. Tento model byl v roce 1939 modernizován a pod označením Svoboda DK 12 se s drobnými úpravami vyráběl až do roku 1949. Všechny výše zmiňované traktory byly osazeny jednoválcovým ležatým, čtyřdobým, vznětovým motorem s odpařovacím chlazením. V první polovině čtyřicátých let byl vyráběn model Svoboda 22 s dvouválcovým motorem DEUTZ nebo jeho kopií. V roce 1945 se začal vyrábět model Svoboda 15 s ležatým jednoválcovým motorem, který již tvořil nosnou část traktoru (oproti předchozím typům byl bezrámový) s termosifonickým chlazením (klasický chladič bez nuceného oběhu) a již normální nápravou. Tento model se vyráběl až do roku 1949. Kromě výše zmiňovaných se vyráběly ještě modely (bez většího úspěchu) o výkonu 17 koní a 25 koní (posledně zmiňovaný s pohonem na dřevoplyn). Firma zanikla v roce 1949, kdy byla znárodněna.

Škoda

Historie firmy Škoda začala v roce 1859, kdy hrabě Valdštejn založil v Plzni pobočku své slévárny a strojírny. Vyráběly se zde zařízení pro pivovary, cukrovary, doly, parní stroje, kotle, železné mostní konstrukce, zařízení pro železnice atd. V roce 1869 továrnu odkoupil její hlavní inženýr Emil Škoda, jehož jméno firma později nesla (jako tzv. Škodovy závody). Po roce 1918 firma rozšířila svůj záběr např. o výrobu lokomotiv, automobilů, letadel, lodí a také traktorů. V té době pracovalo ve Škodovce více jak 35 000 lidí. V roce 1925 do ní byla začleněna dosavadní firma Laurin & Klement.

Traktory vyráběné ve Škodových závodech:

Škoda HT 30 1926 - ?

Škoda HT 18 1930 - 1936

Škoda HT 33 1931 - ?

Škoda HT 20 19?? - ?

Škoda HT 40 1937 - ?

ZETOR

Zetor (oficiálně od 1. ledna 2007 Zetor Tractors a.s.) je zkrácený název českého výrobce traktorů. Od roku 2002 firmu vlastní HTC Holding, a.s. První budovy Zetoru vznikly na „zelené louce“ v období druhé světové války. V té době se továrna nazývala Flugmotorenwerke Ostmark GmbH Wien, Zweigwerk“ a vyráběla letecké motory pro potřeby nacistického Německa. Po válce se továrna stala součástí Zbrojovky Brno. Název Zetor, jímž tehdy státní firma začala označovat svoje traktory, vznikl spojením Zet (hláskované písmeno „Z“ z názvu Zbrojovky) a koncovky -or ze slova traktor. První prototyp traktoru dokončila firma 14. listopadu 1945. Sériovou výrobu traktorů (model Z-25) firma zahájila 17. srpna 1946. V roce 1976 se podnik přejmenoval na Zetor. Zetor patří mezi významné světové výrobce traktorů, společnost vyrábí v současné době kolem 5000 traktorů ročně.

 
 
reklama banner pískovna